• Notícia nova

ANPE reclama avançar en la climatització i la renaturalització dels centres educatius de Baleares


23 Jun, 2026

ANPE RECLAMA AVANÇAR EN LA CLIMATITZACIÓ I LA RENATURALITZACIÓ DELS CENTRES EDUCATIUS DE BALEARS

Davant l'arribada de l'estiu, ANPE considera necessari aprofitar l’aturada de les classes lectives per impulsar actuacions en els centres educatius que ajudin a pal·liar les altes temperatures registrades, cada vegada amb major freqüència en la nostra comunitat.

El sindicat recorda que fa anys que venim advertint de la necessitat d'elaborar i aplicar un pla de climatització, contemplat en l'Acord Marc, per als centres educatius de Balears. Aquesta reivindicació coincideix amb la recent petició davant el Ministeri d'Educació perquè aquest coordini un pla estatal d'adaptació de les infraestructures educatives al canvi climàtic.

Entre les mesures a desenvolupar, el sindicat proposa millorar l'eficiència energètica dels edificis, aprofitar l'energia solar i avançar decididament en la renaturalització dels centres educatius.

ANPE defensa que els patis escolars han de deixar de concebre's únicament com a espais d'esplai per a convertir-se també en autèntics espais d'aprenentatge, convivència i benestar. Per això, és necessari incrementar la presència d'arbres i zones verdes, crear espais d'ombra natural i, quan no sigui possible, complementar-los amb solucions d'ombra artificial, així com adaptar les infraestructures a l'entorn i a les característiques de cada municipi.

Aquestes actuacions permetrien reduir el conegut efecte "illa de calor", cada vegada més present en els entorns urbans, mitigant l'impacte de l'augment de les temperatures i dels efectes del canvi climàtic sobre la comunitat educativa. Al mateix temps, contribuirien a crear entorns escolars més saludables, sostenibles i favorables per l'aprenentatge.

Així mateix, ANPE recorda que les aules són espais de treball i aprenentatge que han de reunir unes condicions adequades de seguretat i salut per a garantir el benestar de tota la comunitat educativa, amb temperatures recomanades entre els 17 °C i els 27 °C.

Per tot això, el sindicat sol·licita a Educació que acceleri el desenvolupament del pla de climatització previst, incorporant criteris de sostenibilitat, renaturalització i resiliència enfront del canvi climàtic, amb l'objectiu de garantir unes infraestructures educatives preparades per als reptes presents i futurs.