ENTREVISTA A VÍCTOR VILLATORO, PRESIDENT DEL SINDICAT ANPE BALEARS
- La carestia de la vida i la insularitat són dificultats afegides per als nostres docents.
- Volem negociar un nou Acord amb les mesures que ens reclama el professorat.

Fa un mes es va iniciar el curs escolar, quins objectius tenen previstos per a aquest 2025-2026?
Partint de les preocupacions que ens traslladen els nostres afiliats, una de les nostres prioritats és recuperar la confiança del professorat per tal de fer més atractiva aquesta professió. Per això, és essencial reduir la burocràcia, simplificar normatives i respectar la figura del docent, per restablir part del prestigi perdut. També és important culminar l'Acord Marc actual, que hem aconseguit ampliar de 50 a 125 milions d'euros, així com els Acords d'Insularitat, on la catalogació de places de difícil i molt difícil cobertura (DC i MDC) s'estan desenvolupant, i al gener se sumarà l'increment de la indemnització per residència. Així mateix, exigim que els Auxiliars Tècnics Educatius i els Tècnics d'Educació Infantil passin a ser personal públic d'Educació per poder millorar les seves condicions laborals, demanar més plantilla i adjudicacions constants, especialment a l'inici de curs.
Creuen que és essencial reduir la burocràcia als centres, per què ho consideren tan important?
La burocràcia ha esdevingut un dels grans mals endèmics de la docència. La complexitat normativa, els canvis continus de lleis i la sobrecàrrega de tràmits suposen fins a 600 hores extra de treball a l'any, generant estrès i desmotivació a tots els equips directius i la resta del professorat, especialment a final de curs. Des del sindicat reclamem estabilitat normativa, avaluacions més senzilles, programes més pràctics i un pla de desburocratització que alleugi aquesta sobrecàrrega innecessària.
El curs passat es van aprovar certs complements econòmics per solucionar els efectes derivats de la insularitat, són suficients?
Mai no són suficients per a l'increment incessant de la carestia de la vida a les Balears. Fa anys que a ANPE reivindicam les dificultats derivades de la insularitat, que és una de les nostres senyes d'identitat. La manca de professionals és una realitat, especialment a les illes de Menorca i les Pitiüses, així com algunes especialitats on no es troben docents. Per això estem treballant en mesures que fidelitzin el personal educatiu i facilitin la dotació dels centres. En aquest sentit, els nous complements salarials de DC, MDC i de residència suposen un avenç important. Tanmateix, a mitjà termini caldria estudiar altres propostes complementàries.
Són molt reivindicatius amb la insularitat, com n'aborden l'impacte econòmic?
Gràcies a més de quatre anys de reivindicacions des de la plataforma UNISEP, els sindicats professionals ens manifestàvem amb plàtans inflables per totes les illes per conscienciar tots els partits polítics i la ciutadania de la problemàtica. Aquestes concentracions han possibilitat el naixement i el desenvolupament dels acords d'insularitat, que ningú no imaginava que fossin possibles i dels que ens sentim molt orgullosos. A partir del setembre, els docents de Formentera, Eivissa i Menorca cobren 400, 200 i 100 euros respectivament. A més, hem aconseguit altres plusos de MDC i perillositat, així com recuperar part de les retallades del 2021. Ara el nostre repte és catalogar Mallorca com a illa de difícil cobertura, ja que la carestia de la vida també s'ha anat tornant insostenible. A més, exigim al Ministeri un pla de recuperació salarial, amb una pujada inicial del 5% associada a la inflació, perquè perdem poder adquisitiu des del 2010.
Una altra de les qüestions que preocupen el professorat és l'estat dels centres públics, quina és l'opinió d'ANPE?
Encara hi ha molts centres que no estan ben climatitzats, o on les instal·lacions han quedat obsoletes. En matèria d'infraestructures exigim que cap centre educatiu no hagi d'iniciar el curs en condicions precàries. Els barracons només poden ser una solució estrictament temporal mentre s'executen les obres d'ampliació o reforma necessàries, i reclamem calendaris clars i finançament suficient perquè aquestes obres no s'eternitzin.
Què hi ha de la climatització?
Demanem mesures que garanteixin aules segures durant tot l'any, amb sistemes sostenibles i eficients. A més, insistim que els patis escolars disposen d'espais d'ombra i zones de descans adequades perquè el benestar de l'alumnat i del personal docent també depèn d'entorns còmodes i preparats per a les altes temperatures que ja patim.
El pla de la llengua que es va posar en marxa fa dos cursos suposa 21 milions d'euros i ha fet parlar molt entre la comunitat educativa, com ho valoren?
Des del sindicat reafirmem el nostre afecte i respecte per les dues llengües oficials de la nostra comunitat, tenint en compte que el català com a llengua pròpia està perdent ús i creiem necessari acordar mesures per protegir-la. Ja havíem assenyalat que aquest pla seria difícil d'aplicar a l'ensenyament públic per la manca d'espais i recursos. De fet, cap centre públic no s'hi ha sumat. Per això, demanem que els diners previstos per a aquest projecte s'utilitzin per resoldre els problemes que hi ha a les aules.
Com s’han desenvolupat les adjudicacions d’interins d'inici de curs?
Després de diversos mesos de negociacions, vam aconseguir tornar a les adjudicacions del juliol i l'agost, cosa que permet que els docents tinguessin contracte des del primer dia i alhora prou marge per buscar un habitatge, sobretot si implicava canvi d'illa. Tot i això, continua havent-hi problemes informàtics, i per això hem sol·licitat una Mesa específica per resoldre'ls. També hem recollit propostes per treballar una mesura que compatibilitzi la prelació dels interins respectant les puntuacions. Des d'ANPE valorem com un avenç les adjudicacions d'estiu, ja que es van cobrir 2.397 places a l'agost, suposant la cobertura del 98% de les vacants abans de l'inici del curs.
Què demanaria com a mesures urgents a la Conselleria d'Educació?
La conselleria disposa ara d'un increment pressupostari de 1.416,5 milions d'euros en un context econòmic favorable que s'ha de traduir en una millora real de l’educació pública. Per això exigim al senyor Vera que se centri a resoldre els problemes de fons, que garanteixi una legislatura tranquil·la i que impulsi un Nou Acord abans que finalitzi el 2026, incloent-hi un plus econòmic per a Mallorca, la carrera professional per als equips directius pendents d'avaluació, la creació d'un fons social d'ajuda al lloguer, la reducció de la càrrega lectiva i una millora progressiva de les ràtios.
A finals del 2026 afronten les eleccions sindicals, amb la participació de nombrosos sindicats. En què es diferencien de la resta?
La nostra feina és independent i professional. L'alliberat d'ANPE treballa demà i tarda, gestionant i atenent fins i tot durant l'estiu. No rebem ni subvencions, ni alliberats injustificats ni seus gratuïtes, el nostre funcionament es finança únicament amb les quotes d'afiliació i formació, ambdues voluntàries. Com a president del sindicat, puc afirmar que la nostra feina ens avala: som respectuosos i sempre estem al servei del professorat, fins i tot, hem estat responsables que cap alliberat nostre hagi estabilitzat en matèries no afins, ni participat de manera indiscriminada en qualsevol funció. M'agradaria recordar la dedicació que mostrem en visitar els centres o l'ajuda que oferim als processos selectius, reflectint la nostra vocació de servei. La nostra afiliació està en auge, èxit que es deu a un equip consolidat, motivat, dinàmic, unit i coordinat. Pel que fa a les eleccions sindicals, crec que es guanyen als centres i no als despatxos, per això les afrontarem amb confiança, deixant que siguin els docents qui decideixin el nostre futur.
